یک روش مدیریتی ژاپنی است که هدف آن بهبود بهرهوری، کیفیت و ایمنی در محیط کار از طریق سازماندهی و نظمبخشی است. در این سیستم نظم در محیط کاری به صورت ساختار مند درآمده و از آسیب های ناشی از بی نظمی در محیط کاری جلوگیری می گردد. از مهم ترین مزایای این سیستم برای سازمان ها می توان به : کاهش اتلاف زمان و افزایش بهره وری ، کاهش خظا در تولید و افزایش کیفیت درکار ، کاهش فضای اشغالی و بهینه سازی انبار وافزایش قابلیت بازدید و نمایش حرفه ای اشاره کرد.
با استانداردسازی کارها و مرتبسازی ابزارها، احتمال اشتباه یا استفاده از قطعات اشتباه کاهش پیدا میکند. این کیفیت محصول نهایی را بالا میبرد. افزایش عمر تجهیزات و کاهش خرابی با پاکیزهسازی مرتب سازی ، مشکلات فنی تجهیزات (مثل نشتی روغن یا فرسودگی قطعات) زودتر شناسایی میشوند و تعمیر بهموقع انجام میشود. این به کاهش هزینههای نگهداری کمک میکند. همچنین با کاهش بی نظمی در محیط کاری ، ایمنی کارکنان شاغل نیز افزایش می یابد .